Nyt om fodboldjura: DBU suspenderer dele af FIFA’s nye agentregler. FFAR i fare!
Den 22. december 2023 meddelte DBU, at de allervæsentligste dele af DBU Cirkulære nr. 125 om fodboldagenter foreløbigt er suspenderet. DBU havde ellers i overensstemmelse med FIFA’s nye regler ”FIFA Football Agent Regulations” (”FFAR”) den 7. september 2023 vedtaget det nye agentcirkulære med ikrafttræden den 1. oktober 2023.
De suspenderede regler er:
- Reglerne for honorarloft (det såkaldte ”Service Fee Cap”)
- Reglen om at betalinger til agenten skal ske direkte fra klienten (Client Payment Rule)
- Reglen om at betalinger til agenten skal ske kvartalsmæssigt
Baggrund
DBU har dermed sendt et klart signal om at ville undgå konkurrenceforvridning og sikre ensartet vilkår for agenter, der arbejder med danske spillere og klubber. Baggrunden for den meget væsentlige suspension er den usikkerhed, som i dag består i forhold til FFAR’s lovlighed i forhold til EU’s konkurrenceregler, og den meget forskelligartede implementering af FFAR, der er sket i verdens mest væsentlige fodboldnationer.
Betydning
På den korte bane betyder det, at fodboldagenter, der udøver agentvirksomhed inden for DBU's territorie og jurisdiktion i relation til spillerkontrakter eller transferaftaler, der indgås med en klub med tilknytning til DBU, gives større aftalefrihed om kommercielle forhold, når repræsentationsaftaler skal indgås. F.eks. kan agenter med spilleren igen frit aftale, hvor stor en del af spillerens løn agenten skal have, ligesom det efter hidtidig praksis kan aftales, at klubben sørger for at betale spillerens agent direkte. Spørgsmålet er i den sammenhæng om agenter, der har fulgt de nye regler siden den 1. oktober 2023 og indgået aftaler i overensstemmelse hermed, vil genåbne aftalerne og anmode om genforhandling. Agenterne vil kunne gøre gældende, at forudsætningen for aftalerne på indgåelsestidspunktet nu har ændret sig.
Der er alene tale om en suspension og ikke en endelig afskaffelse af de pågældende bestemmelser i FFAR. Men inden EU-Domstolens afgørelse vedrørende FFAR’s forenelighed med EU’s konkurrenceregler foreligger, kan det ikke forventes, at suspensionen ophæves.
Betydningen for danske agenter skal ikke overfortolkes. Hvis danske agenter indgår repræsentationsaftaler med spillere i udenlandske klubber, uden for DBU's territorie og jurisdiktion i relation til spillerkontrakter eller transferaftaler, uden tilknytning til en dansk klub med tilknytning til DBU, skal de lokale regler iagttages, ligesom FFAR fortsat skal iagttages ved internationale handler.
Hvad gælder i andre væsentlige fodboldlande?
DBU’s beslutning skal ses i lyset af, hvorledes FFAR er blevet implementeret i de øvrige væsentlige fodboldlande i Europa. Her er et kort overblik.
Tyskland
I Tyskland er FFAR foreløbigt ikke implementeret. Baggrunden for dette er et foreløbigt forbud nedlagt af Landgericht Dortmund, som den 24. maj 2023 afsagde en kendelse, som forbød FIFA og det tyske fodboldforbund (DFB) at indføre FFAR. I forlængelse af dette meddelte FIFA, at FFAR er "suspenderet i sin helhed for alle transaktioner med forbindelse til det tyske marked.”
Kendelsen fra LG Dortmund er blevet appelleret af FIFA til OLG (Oberlandesgericht) Düsseldorf. En høring er planlagt til at finde sted den 24. januar 2024. Desuden er FFARs forenelighed med EU’s konkurrenceregler blevet forelagt EU-Domstolen som et præjudicelt spørgsmål.
Spanien
Den 6. november 2023 besluttede handelsretten i Madrid midlertidige foranstaltninger mod FFAR, hvorefter FIFA og det spanske fodboldforbund (RFEF) skal afstå fra at implementere loftet for provision. En sådan midlertidig foranstaltning forbliver i kraft indtil videre.
England
Den 30. november 2023 afsagde en engelsk voldgiftsret afgørelse om, at det i FFAR indeholdt Service Fee Cap og princippet om de kvartalsvise pro rata-betalinger er i strid med den engelske ”Competition Act 1998”. Afgørelsen underkendte på den anden side ikke the Client Payment Rule.
Lige før jul offentliggjorde det engelske fodboldforbund, the FA, nye fodboldagentregler, som gælder fra den 1. januar 2024. Reglerne henviser til FFAR og erstatter den hidtidige regulering af fodboldagenter i England. Ifølge disse nye regler gælder ikke noget Service Fee Cap og ikke noget krav om løbende kvartalsmæssig afregning, som det ellers er foreskrevet i FFAR. Reglerne er i øvrigt baseret på følgende væsentlige principper:
- For at kunne optræde som agent i England skal agenten være licenseret FIFA-agent i henhold til FFAR og være registreret som agent hos the FA.
- For at kunne arbejde med minors skal agenten opfylde både FIFA’s og the FA’s krav.
- Det skal være en fysisk person (og ikke et agentselskab), som registreres hos the FA, og som part i rep-aftaler skal også være den fysiske person, dvs. agenten.
- Multi-repræsentation er ikke længere tilladt. Agenten kan dog fortsat repræsentere spilleren/træneren og den købende klub samtidig.
- Agenten kan nu modtage kommission af en andel af spillerens bonus og præstationsafhængig løn.
- Kun den part, der har engageret agenten, må betale agenten, dvs. typisk spilleren eller træneren (modsat situationen i Danmark).
Frankrig
Den 19. oktober 2023 besluttede det franske nationale forbunds eksekutivkomité at fastholde loftet for agentprovisioner på 10%. Dette er ikke i overensstemmelse med FFAR.
Italien
Den 16. oktober 2023 vedtog det italienske fodboldforbund (”FIGC”) nye regler for fodboldagenter, som er i overensstemmelse med FFAR. Disse regler skal dog først godkendes af den italienske olympiske komité (CONI), sportsministeriet og arbejdsministeriet. Og selv om de godkendes af disse organer, udskydes ikrafttrædelsen af de nye regler, indtil andre fodboldforbund også implementerer nye fodboldagentregler i overensstemmelse med FFAR. Pt. har FIGC således ikke implementeret FFAR på nationalt plan.
Hvilke regler gælder?
Det kan være vanskeligt at forstå, hvornår de nationale agentregler gælder, og hvornår FFAR gælder. I den sammenhæng må ses både på tidspunktet for rep-aftalens indgåelse og på det tidspunkt, hvor en transfer (transaktion) finder sted.
Ofte vil parterne ikke vide noget om en konkret transfer, når rep-aftalen indgås, og typisk vil der ikke i den generelle rep-aftale omtales en konkret transfer. Indgås der således en generel rep-aftale mellem f.eks. en spiller i en engelsk PL-klub og en agent, vil denne generelle aftale være undergivet de nationale regler udstedt af the FA. Men når en rep-aftale kommer til at omfatte en international transfer, vil FFAR gælde. I tilfældet med spilleren, som er registeret i en engelsk PL-klub, og hvor denne skifter til en klub uden for England, vil FFAR gælde. Tilsvarende må FFAR konkret gælde for en konkret transaktion under en rep-aftale mellem en dansk agent og en spiller i en dansk Superliga-klub, når spilleren skifter til en engelsk klub. Den eneste af FIFA accepterede undtagelse til, at FFAR finder anvendelse i internationale transfers, er, når transaktionen har forbindelse til det tyske marked.
DAHL bemærker
Uanset DBU, the FA og andre nationale fodboldforbunds forbehold i forhold til FFAR, er retstilstanden i relation til fodboldagenternes rep-aftaler uholdbar - ikke bare for agenterne, men også for klubber, spillere og trænere. FIFA afventer nu EU-Domstolens stillingtagen til FFAR’s forenelighed med EU-konkurrenceretten, og indtil denne afgørelse foreligger, forventes det ikke, at FIFA ændrer på FFAR.
Indtil da må aktørerne, dvs. klubber, spillere, trænere og fodboldagenter, forsøge at navigere i regeljunglen og tænke sig godt om, inden nye rep-aftaler indgås.
Du kan læse mere om de nye agentregler i en af vores tidligere artikler.
Kontakt DAHL
Hos DAHL følger vi som altid den fodboldjuridiske udvikling tæt. Har du spørgsmål til ovenstående sager eller andet vedrørende sportsret, er du altid velkommen til at kontakte vores specialister her. Du kan også høre vores podcast ”Fodbold-advokaten” på de sædvanlige podcast-tjenester.