Praksisændring: Grundlag for genoptagelse af skatteansættelser vedrørende handler med kryptovaluta/-aktiver
To nye styresignaler fra april 2024 bekræfter, at Skattestyrelsen i efteråret 2022 ændrede praksis for opgørelsen af den skattepligtige indkomst ved krydshandler og udokumenterede indsætninger ved handel med kryptovalutaer/-aktiver. Disse signaler åbner op for muligheden for genoptagelse af tidligere års skatteansættelser. Vi vil i denne artikel uddybe, hvad dette betyder for dig og gøre dig klogere på, om der er penge at hente ved at anmode Skattestyrelsen om en genoptagelse af tidligere indkomstår.
Baggrunden for styresignalerne
Skatteydere, der handler med kryptovaluta, er underlagt de generelle oplysningspligter. Dette indebærer, at de årligt skal oplyse deres indkomst til Skattestyrelsen, herunder gevinster og tab på kryptovaluta, som skal indgå i deres skatteopgørelse.
Ved kontrol er det afgørende, at skatteyderen kan dokumentere de oplysninger, vedkommende har givet, såsom oversigt over transaktioner, kursværdier, anskaffelses- og salgssummer og lignende.
I mange tilfælde kan det dog være en udfordring for skatteyderen at fremlægge tilstrækkelige oplysninger, da det ofte kan være komplekst at indsamle den nødvendige dokumentation.
Kan skatteyderen ikke fremlægge den nødvendige dokumentation ved efterkontrol eller borgerhenvendelser, anvender Skattestyrelsen en eller flere beregningsmetoder, der sigter mod at understøtte en så korrekt skatteopgørelse som muligt, på trods af mangelfulde oplysninger, der er modtaget fra borgerne.
Skattestyrelsens beregningsmetoder har bl.a. betydning for opgørelsen af den skattepligtige indkomst ved krydshandler og udokumenterede indsætninger.
Krydshandler: Når en skatteyder har handlet/vekslet én form for kryptovaluta til en anden form for kryptovaluta.
Udokumenterede indsætninger: Udokumenterede erhvervelser af kryptovaluta, hvor skatteyderen ikke har dokumentation for anskaffelsestidspunktet, -måden eller -summen mv. for kryptovaluta, som er indsat på f.eks. en wallet.
I efteråret 2022 ændrede Skattestyrelsen praksis for beregningsmetoden vedrørende disse typer af transaktioner som følge af implementeringen af nye IT-løsninger hos Skattestyrelsen.
Skatteministeren, Jeppe Bruus, anerkendte den 20. februar 2024 over for Skatteudvalget, at ændringen af praksis burde have været offentliggjort.
Som følge af denne anerkendelse udstedte Skattestyrelsen den 15. april 2024 to genoptagelsesstyresignaler. Se SKM2024.218.SKTST og SKM2024.219.SKTST.
Styresignalerne har væsentlig betydning for skatteydere, som i perioden mellem 1. januar 2021 og i dag har handlet med kryptovaluta, da den skattepligtige indkomst kan være fejlagtigt opgjort, og den enkelte skatteyder derfor kan have en restskat til gode.
Beregningsmetode ved krydshandler
Skattestyrelsen ændrede i efteråret 2022 beregningsmetoden for opgørelsen af anskaffelses- og afståelsessummer ved krydshandler.
Herunder beskrives de tre perioder; 1) før efteråret 2022, 2) efter efteråret 2022 og 3) i dag.
Beregningsmetode: Krydshandler før efteråret 2022 (dagskurs)
Indtil efteråret 2022 anvendte Skattestyrelsen lukkekursen på de handlede kryptoaktiver til at opgøre anskaffelses- og afståelsessummerne ved krydshandler. Dette skyldtes teknologiske begrænsninger hos Skattestyrelsen, der gjorde det vanskeligt at foretage præcise værdiansættelser i tilfælde, hvor skatteyderne ikke leverede tilstrækkelige oplysninger.
Denne metode tog ikke højde for potentielle betydelige kursudsving inden for en enkelt dag, hvilket resulterede i, at anskaffelses- og afståelsessummerne enten blev fastsat for højt eller for lavt. Det førte til enten en for høj beskatning eller et fradrag, som ikke var berettiget.
Beregningsmetode: Krydshandler efter efteråret 2022 (faktisk kurs)
Fra efteråret 2022 blev denne praksis ændret, da nye IT-løsninger gjorde det muligt for Skattestyrelsen mere præcist at beregne de faktiske anskaffelses- og afståelsessummer.
Praksisændringen bestod af tre forhold:
- Anskaffelses- og afståelsessummen blev beregnet til den aktuelle kurs (femminutters intervaller) i stedet for lukkekursen.
- Der blev indført et princip om, at der ikke kan opstå differencer mellem værdiansættelsen på det anskaffede aktiv og på det afståede aktiv ved krydshandler.
- Der er udarbejdet en prioriteringsliste, som anvendes ved værdiansættelsen ved handler med kryptoaktiver. Værdiansættelsen sker på baggrund af værdien af det aktiv, som er placeret højest på listen og dermed er mest validt til at fastslå kursen.
Ifølge styresignalet sker prioriteringen i nævnte rækkefølgende; 1) stablecoins, hvor det underliggende aktiv er en fiat-valuta, og 2) de største kryptoaktiver. Der vil ligeledes blive offentliggjort en prioriteringsliste på skat.dk.
Beregningsmetode: Krydshandler i dag (faktisk kurs)
Den nye beregningsmetode fra efteråret 2022 videreføres i dag, hvorfor anskaffelses- og afståelsessummer bliver opgjort med udgangspunkt i de tre ovenstående principper.
Ændringen udgjorde en praksisændring
Skattestyrelsen anser brugen af den nye metode som en praksisændring, da de konsekvent anvender principperne herfra.
En sådan praksisændring skal ifølge ombudsmandens praksis offentliggøres, og der skal være mulighed for genoptagelse til fordel for den enkelte skatteyder. Som følge heraf er styresignalet SKM2024.218.SKTST udstedt.
For den enkelte skatteyder betyder styresignalet, at der er mulighed for at genberegne skatteansættelsen efter den nye metode. Medfører genberegningen en lavere skatteansættelse, er der mulighed for at få tilbagebetalt den for meget betalte skat. Tilbagebetalingen sker ved anmodning til Skattestyrelsen om genoptagelse af tidligere indkomstår efter reglerne i skatteforvaltningslovens (SFL) § 26 og 27.
Skattestyrelsen vil ifølge styresignalet af egen drift genoptage sager, som er gunstige for den enkelte skatteyder. Men det kan være hensigtsmæssigt selv at gøre Skattestyrelsen opmærksom på fejlen med bistand fra en skatterådgiver.
Hvilke indkomstår kan genoptages?
Du kan indtil den 1. maj 2024 genoptage indkomstår fra og med 2020, jf. SFL § 26 (ordinær genoptagelse).
Efter den 1. maj 2024 vil det alene være muligt at genoptage indkomstår fra og med 2021, jf. fristen i SFL § 26, stk. 2.
Den ekstraordinære genoptagelsesfrist i SFL § 27, stk. 1, nr. 7, giver alene adgang til genoptagelse tre år forud for den underkendte praksis. Det vil sige fra og med indkomståret 2021.
Du skal derfor reagere inden den 1. maj 2024, hvis du ønsker at genoptage indkomståret 2020. Herefter vil det alene være muligt at genoptage indkomstårene fra og med 2021.
Beregningsmetode for skatteopgørelsen ved udokumenterede indsætninger
I realiteten vil enhver indsætning, hvor skatteyderen ikke kan dokumentere anskaffelsestidspunktet, -måden eller -summen, kunne betragtes som en udokumenteret indsætning.
Et typisk tilfælde opstår, når en skatteyder foretager en transaktion eller handel uden for de regulerede handelsplatforme. Dette kan f.eks. være handler mellem to bekendte, som ”bytter” eller handler kryptovaluta, hvor der betales kontant eller via bankoverførsel. I disse tilfælde kan Skattestyrelsen ikke se modydelsen og er derfor ikke i stand til at fastslå anskaffelsessummen uden dokumentation fra skatteyderen.
Et andet typisk tilfælde er, når en skatteyder har flere konti og overfører kryptovaluta mellem disse. Her kan der opstå udfordringer, hvis skatteyderen ikke kan dokumentere ejerskabet over de to konti. Ligeledes hvis der ved overførslen sker sammenblanding af kryptovalutaen, og anskaffelsestidspunktet, -måden eller -summen herved ikke kan dokumenteres.
Hvis du modtager et forslag til afgørelse eller en endelig afgørelse, hvor Skattestyrelsen har lagt til grund, at en andel af din kryptovaluta er erhvervet ved udokumenterede indsætninger, er det klogt at søge professionel rådgivning fra en skattespecialist.
Dette skyldes, at der uanset anvendelsen af den nye eller gamle beregningsmetode vil være en væsentligt højere beskatning ved udokumenterede indsætninger forbundet, end hvis anskaffelsessummen kunne dokumenteres.
I de fleste tilfælde er der mulighed for at følge transaktionssporet og dermed sandsynliggøre en given værdi for anskaffelsessummen (eventuelt skønsmæssigt).
Nedenfor beskrives Skattestyrelsens beregningsmetode for udokumenterede indsætninger for perioden; 1) indtil efteråret 2022, 2) perioden efter 2022 og 3) i dag.
Beregningsmetode: Udokumenterede indsætninger indtil efteråret 2022
Indtil efteråret 2022 fastsatte Skattestyrelsen anskaffelsessummen for udokumenterede indsætninger til 0 kr. som angivet i SKM2020.400.LSR.
Dette medførte, at skatteyderen blev beskattet af den fulde værdi af kryptovalutaen ved salgstidspunktet i overensstemmelse med realisationsprincippet.
Eksempel
Har en skatteyder solgt 1 Bitcoin til 400.000 kr., er beskatningsgrundlaget 400.000 kr., da anskaffelsessummen ansættes til 0 kr., fordi skatteyderen ikke kan dokumentere anskaffelsessummen. Beskatningen sker ved salget.
Beregningsmetode: Udokumenterede indsætninger efter efteråret 2022
Siden efteråret 2022 har Skattestyrelsen indhentet kursoplysninger, hvilket gjorde det muligt at værdisætte udokumenterede indsætninger.
Skattestyrelsen har herefter beskattet skatteyderne af kursværdien på tidspunktet for den udokumenterede indsætning efter statsskattelovens § 4. Dette uden at skatteyderne havde afstået sin kryptovaluta.
Kursværdien på tidspunktet for den udokumenterede indsætning har herefter dannet grundlag for skatteyderens anskaffelsessum efter FIFO-beregningen ved senere afståelser.
Denne ændring medførte, at skatteyderne blev beskattet på to tidspunkter: Ved indsættelsestidspunktet og ved senere afståelse af kryptovalutaen.
Fastlæggelsen af to beskatningstidspunkter påvirker renteberegningen af ikke-afregnet skat og beskatningen af endnu ikke afståede kryptovalutaer, da den nye beregningsmetode har pålagt en skat før det reelle afståelsestidspunkt.
Eksempel:
Har en skatteyder modtaget en udokumenteret indsætning på en Bitcoin den 1. januar 2023, hvor værdien var 100.000 kr., blev skatteyderen beskattet på indsætningstidspunktet af de 100.000 kr.
Senere, hvis skatteyderen sælger den ene Bitcoin for 400.000 kr., vil værdien på indsætningstidspunktet danne grundlag for anskaffelsessummen. I dette eksempel 100.000 kr. Skatteyderen vil derfor skulle beregne beskatningsgrundlaget som 400.000 kr. – 100.000 kr., hvilket medfører en skattepligtig gevinst på 300.000 kr.
Beregningsmetode: Udokumenterede indsætninger i dag
Skattestyrelsens praksis har siden efteråret 2022 ikke været overensstemmende med Landsskatterettens praksis i SKM2020.400.LSR og SKM2023.480.LSR. Dette har medført, at Skattestyrelsens praksis er blevet underkendt i det udsendte styresignal.
Det betyder, at Skattestyrelsen vender tilbage til den praksis, der var gældende før efteråret 2022, hvor anskaffelsessummen for udokumenterede indsætninger blev opgjort til 0 kr.
Dette betyder også, at der er mulighed for genoptagelse af tidligere års skatteansættelser, hvor den underkendte metode er blevet anvendt.
Hvornår skal du reagere, hvis du ønsker indkomstårene genoptaget?
Skattestyrelsen har anvendt den afviste praksis i perioden mellem efteråret 2022 og i dag. Det vil sige, at forholdet vil vedrøre indkomstårene 2022 og 2023.
Du kan indtil den 1. maj 2026 genoptage indkomståret 2022 og fremefter, jf. SFL § 26 (ordinær genoptagelse), og indtil den 1. maj 2027 genoptage indkomståret 2023 og fremefter.
Afsluttende bemærkninger
Hvis Skattestyrelsen, Landsskatteretten eller domstolene har truffet afgørelse vedrørende din skatteansættelse ved salg af kryptovaluta i perioden fra 1. januar 2021 til i dag, er det værd at overveje at konsultere en skattespecialist. En skattespecialist kan hjælpe med at klarlægge, om din skatteansættelse er baseret på korrekte oplysninger og vurdere dine muligheder for genoptagelse.
Hvis skatteansættelsen er baseret på et forkert grundlag, kan der være penge at hente ved at anmode om en genoptagelse.
Handler du med kryptovaluta, og har du endnu ikke indberettet indkomst herfra, og er du i tvivl om, hvorvidt du er skattepligtig af dine salg eller opgørelsen heraf, bør du ligeledes kontakte en skattespecialist. Dette af hensyn til at Skattestyrelsen løbende fører kontrol og modtager oplysninger fra tredjepart, som i sidste ende kan give anledning til en kontrolsag.
Kontakt DAHL
Har du spørgsmål til beskatningen af kryptovaluta eller behov for bistand til at afklare, om din skatteansættelse er baseret på et forkert grundlag, er du altid velkommen til at kontakte vores skattespecialister, som sidder klar til at rådgive dig.
Vores advokater fører sager om beskatning af kryptovaluta, herunder også skattestraffesager og bistår med rådgivning før/under/efter en eventuel skattesag vedrørende kryptovalutaer/-aktiver.