Må tilbudsgiver udføre opgaver omfattet af udbuddet i standstill-perioden?
Klagenævnet for Udbud har i en ny kendelse af 18. december 2020 mellem Kube Data ApS og Udenrigsministeriet, Rigspolitiet og Udlændinge- og Integrationsministeriet fastsat en økonomisk sanktion overfor ordregiverne. Sanktionen blev fastsat, da den vindende tilbudsgiver udførte opgaver omfattet af udbuddet i standstill-perioden. Få indblik i sagen her.
I forbindelse med en udbudsproces skal der efter valgt tilbudsgiver gennemføres en standstill-periode. I denne periode er det ikke tilladt for tilbudsgiver at udføre opgaver omfattet af det netop afsluttede udbud. For nyligt har Klagenævnet for Udbud slået dette fast med en økonomisk sanktion for overtrædelse heraf.
Resumé af sagen
Udenrigsministeriet, Rigspolitiet og Udlændinge- og Integrationsministeriet udbød i fællesskab en kontrakt om opgradering og vedligeholdelse af udstyr til biometrioptagelse og levering af nye biometristationer, herunder mobile biometristationer, der skulle anvendes til at tage pasfoto, afgive fingeraftryk og lave digital underskrift.
Kontrakten blev tildelt den hidtidige leverandør, Biometric Solutions A/S.
En forbigået tilbudsgiver, Kube Data ApS, klagede til Klagenævnet for Udbud med påstand om, at Biometric Solutions A/S tilbud var ukonditionsmæssigt som følge af, at en række mindstekrav ikke var opfyldt.
Biometric Solutions A/S havde påbegyndt levering af ydelser i form af flytning, montering og testning af biometristationer inden for standstill-perioden og forinden Klagenævnet for Udbuds afgørelse om opsættende virkning. Dette klagede Kube Data ApS også over.
Ordregiverne gjorde gældende, at de leverede ydelser ikke var omfattet af den udbudte kontrakt, ligesom ydelsernes værdi i øvrigt var under tærskelværdien.
Kendelse fra Klagenævnet for Udbud
Klagenævnet for Udbud udtalte, at idet den udbudte kontrakt både omfattede eksisterende og nye biometristationer, og idet flytning af biometristationer var arbejde, der måtte antages alene at kunne udføres af de potentielle leverandører til den udbudte kontrakt, måtte kontraktmaterialet forstås således, at kontrakten også omfattede flytning af allerede leverede biometristationer.
Henset til ovennævnte og til sammenhængen med den udbudte kontrakt, herunder den tidsmæssige sammenhæng, fandt Klagenævnet for Udbud, at de af Biometric Solutions A/S udførte ydelser i standstill-perioden også var omfattet af den udbudte kontrakt.
Ordregiverne havde ved at indgå aftale med Biometric Solutions A/S om udførelse af arbejde i standstill-perioden dermed overtrådt § 3, stk. 1, jf. § 12, stk. 2 i lov om Klagenævnet for Udbud. Idet arbejdet allerede var udført, besluttede Klagenævnet for Udbud at pålægge ordregiverne en alternativ sanktion på 25.000 kr.
Derudover annullerede Klagenævnet for Udbud tildelingsbeslutningen, idet Biometric Solutions A/S’ tilbud var ukonditionsmæssigt som følge af, at et mindstekrav ikke var opfyldt.
DAHLs bemærkninger til kendelsen
Kendelsen er en påmindelse til ordregivere om, at ydelser, der er omfattet af den udbudte kontrakt, ikke må leveres i standstill-perioden. Hvis der alligevel leveres ydelser i standstill-perioden, skal ordregiver være særligt opmærksom på at sikre sig, at dette ikke har nogen sammenhæng med den udbudte kontrakt. Dette er særlig relevant, hvor vinderen af udbuddet også er ordregiverens nuværende leverandør.
Derudover dokumenteres det med kendelsen endnu engang, at ordregivere er forpligtet til at afvise tilbud, der ikke overholder et eller flere mindstekrav, og at uklarhed om hvorvidt mindstekrav er opfyldt eller ej, er tilbudsgiverens risiko.
Kontakt DAHL
Har du spørgsmål til den omtalte kendelse eller andre konkurrence- og udbudsrelaterede spørgsmål, er du velkommen til at kontakte DAHLs eksperter Claus Gulholm-Hansen Krüger og Kathrine Ahrenholt, der har mange års erfaring med at yde højt specialiseret professionel rådgivning på området.